Online marketing. Je kan er niet omheen.
Want het is niet meer weg te denken als manier om klanten te bereiken. In contact te blijven. Te volgen. Te beïnvloeden. En binnen te halen. Natuurlijk.
Maar wat is Online marketing nu precies? En hoe pak je het aan als je er mee aan de slag wil gaan? Waar begin je en wat moet je wel en juist niet doen?
Ik ga je op weg helpen in mijn nieuwe blog, want de O van Het Vage Marketing ABC is voor Online Marketing!
Nut en noodzaak
Toch even beginnen met het waarom van online marketing.
Want het gaat je een hoop tijd en energie kosten. Maar laat je hierdoor niet afschrikken.
Want je doet het voor het uiteindelijke resultaat, hoe dan ook, en dat is uiteraard meer conversie.
En het mooie is, dit resultaat wordt niet alleen bereikt door grote organisaties met dito budget.
Maar ook middelgrote en kleine organisaties kunnen veel bereiken met online marketing.
Hoe krijg je dan meer conversie?
Dus meer conversie is het eindresultaat.
Het stapje ervoor is dat (potentiële) klanten je website bezoeken. Je bellen. Je een berichtje sturen. Of op een andere manier contact met je opnemen.
En hoe krijg je ze dan zover?
Juistum. Door het inzetten van online marketing.
Want dat is het middel om met je doelgroep in contact te komen, te blijven, en de relatie met hen te versterken.
Doelgroep?
Jaha, doelgroep. Die moet je dus wel eerst gaan definiëren. Dat is het stapje ervoor. Voordat ze weten dat zij je moeten gaan contacten. Moet jij eerst weten wie jij wilt contacten. Om ze op de juiste manier te kunnen benaderen, aan te spreken, te verleiden enzovoorts.
En hoe doe je dat dan?
Nou dat kan op verschillende online manieren.
Grofweg? Gratis en niet gratis.
Voorbeelden van gratis manieren (als je het zelf doet natuurlijk. En dat kan je.) zijn: SEO, Linkbuilding, content marketing en social media marketing.
Voorbeelden van niet gratis manieren zijn: Google advertising, remarketing, social media advertising en display advertising.
Wat deze termen precies inhouden? Daar zal ik heel eerlijk in zijn, dat kunnen anderen beter uitleggen. Google is in deze je vriend 😉
Ik wil je niet wegjagen hoor. Maar persoonlijk hou ik mij graag bezig met de creatieve kant van dit stuk marketing, maar zodra het over click-through percentages of bouncepercentages gaat, gaat mijn hart niet sneller kloppen. Dus laat ik het woord graag aan anderen.
Toch gaan die twee elementen, creatief en realistisch, wel hand in hand. Dus voor de goede verstandhouding, hou ik de ‘de andere kant’ van online marketing natuurlijk wel te vriend.
Is conversie all there is?
Nee. Natuurlijk kan online marketing meerdere doelen dienen dan alleen conversie.
Het gaat veel verder dan alleen het verkopen van producten en/of diensten. Zo kun je onder andere je naamsbekendheid vergroten, meer bezoekers generen of klantenloyaliteit versterken.
En dat is ook afhankelijk van wat jij jezelf ten doel stelt. Voor jouw organisatie.
Dus stel jezelf die vraag en ga ermee aan de slag!
Leuk geschreven!