Het is natuurlijk heel persoonlijk wat je irritant vindt. Net als wat je lelijk vindt. Of stom. Over smaak valt niet te twisten. Maar toch… Sommige reclames zijn gewoon gloeiend irritant.
Waarom maken ze die dan?
Er is een reden voor. Welke? Je leest het in dit blog. Want de I van Het Vage Marketing ABC is voor irritant.
Irritant.
Sommige reclames zijn het.
Maar waarom? Wat is het nut van irritante reclame?
Eerste even wat voorbeelden van wat ik persoonlijk nou heel irritant vind in reclameland. En er zijn genoeg voorbeelden, kwam ik achter. Misschien heb ik net die ene gemist, die jouw zo irriteert. Dus vul gerust aan. Deel jouw meest irritante reclame in de comments, zodat je de frustratie hierover kwijt bent. Dan is je dag weer goed 😉
Advertenties
Ik heb een zwak voor mooie foto’s en vormgeving. En sommige adverteerders gelukkig ook. Maar er zijn genoeg advertenties, die vind je met name in de lokale krantjes, waarbij er duidelijk minder om schoonheid gegeven is.
Hierbij is elke centimeter benut met teksten, schreeuwende koppen en plaatjes dat je niet weet waar je moet kijken. OF DIE ALLEEN IN HOOFDLETTERS PRATEN. Of die verwachten dat je bij het zien van de naam van het restaurant al weet waar hun huis woont, want de adres gegevens hebben ze er niet bijgezet.
Radioreclame
De radio reclames die ik irritant vind zijn met name die met onverwachte, opvallende, vaak harde, geluiden. Er gaat een ‘Crazy Friday’ sirene af. Of iemand gaat hysterisch enthousiast praten over een of andere aanbieding. Of die bekende vrouwenstem van die ene drogisterij. Praat gewoon even normaal. Of als je aan het autorijden bent en er gaat in het reclameblok een ringtone af. Gruwelijk.
Televisiereclame / YouTube reclame
Door Netflix en Ziggo on demand struikel ikzelf gelukkig minder vaak over een reclameblok. Maar er worden nog met regelmatig hier in huis reclamefilmpjes bekeken. Met volle aandacht. Door onze kinderen van 9, 7 en 4 jaar.
Met als gevolg dat ze genoeg speelgoed ideeën hebben om hun zakgeld aan uit te geven. Of cadeau ideeën voor het verlanglijstje voor hun verjaardag. Of Sinterklaas.
En zonder uitzondering is het speelgoed helemaal niet zo leuk als dat de reclame hun doet beloven…
He? Die rups beweegt helemaal niet uit zichzelf, dat moet ik gewoon doen. Mam! Het haar van mijn zeemeermin zit nu helemaal in de knoop nadat ik haar in bad heb gedaan! Nou, die stoepkrijt figuren lijken helemaal niet op een bloem. Nou ja, misschien op een verlepte dan. Irritant verleidelijke reclame dus. Waar de kids in huize van der Linden wel gevoelig voor zijn. Helaas.
de Loden Leeuw
Het fenomeen irritante reclame is natuurlijk niet nieuw. Elk jaar wordt de Loden Leeuw uitgereikt aan de meest irritante televisiespot.
De laatste winnaar van de Loden Leeuw, de meest irritante reclame van 2019, ging naar Haribo. In die reclame spelen nogal stijve kantoormedewerkers kinderen tijdens een vergadering. Inclusief kinderstemmen. En snoep.
Ik heb niet gestemd, maar met terugwerkende kracht, mijn stem krijgen ze.
Maar waarom maken ze dan toch van die irritante reclames?
Omdat we dus ook door die irritante reclames worden verleidt. Omdat die wel blijft hangen. Of we willen of niet. Omdat alleen maar mooie, verantwoorde reclames, met prettige stemmen en beelden, ook onopvallend kunnen zijn.
En dan niet de aandacht krijgen waarop de makers hopen. En die je ook weer snel zal vergeten.
Het gevolg van die irritante reclame is dat je het onthoudt. Of je wilt of niet. Dat als je bijvoorbeeld in de supermarkt voor het schap met 30 verschillende wasmiddelen staat. Je toch eerder geneigd bent om voor dat bekende wasmiddel te kiezen. Ook al is die reclame nog zo zoetsappig met een teddybeer. Die zachtheid en dat merk bleven wel hangen. Dus tja, als je dan moet kiezen tussen al dat wasmiddel, waar je je verder niet in wilt verdiepen, dan toch maar die bekende. Toch?