In een tijd waarin we elkaar niet mogen aanraken. Kunnen we elkaar gelukkig nog wel ráken.
Met Woorden. Met kleuren. Met vormen. Met Beelden. Zelfs met geuren.
Ben jij je er bewust van hoe jij raakt met jouw organisatie?
Hoe je als organisatie zichtbaar bent? Gewoon zoals je je laat zien?
En treft je organisatie op deze manier dan ook de juiste snaar bij jouw doelgroep? Voelen ze zich tot jouw aangetrokken? Worden ze door jou geraakt?
Laten zien wie je bent en waar je voor staat. En dat gaat verder dan je bedrijfsnaam en logo. Daar gaat het over in het nieuwe blog van De Marketing Vakvrouw.
Want de H van Het Vage Marketing ABC is voor Huisstijl.
De H van Het Vage Marketing ABC is voor Huisstijl
Laat zien wie je bent!
Een huisstijl laat zien wie je bent en waar je voor staat. Of je nu bescheiden bent of graag met je neus vooraan staat. Wat wil je overbrengen? Deze boodschap breng je over door te kiezen voor hoe je je uit als organisatie. Visueel, maar ook je gedrag en communicatie zijn factoren die een rol spelen in je huisstijl.
Welke elementen vallen onder huisstijl?
Er dragen
eigenlijk best veel elementen bij aan de huisstijl van jouw organisatie. Dus niet
alleen je logo en visitekaartje. Je kan het zelfs zo zien, dat alles wat jouw
klant hoort en ziet van jou, met een huisstijl filter kan worden bewerkt. Je
kan het heel breed trekken. Maar in de basis bestaat een huisstijl uit 3
elementen:
- Communicatie: hoe neem je de telefoon op? Hoe
ziet de automatische e-mail handtekening eruit. Wat is de tone of voice op je
website? Gebruik je bepaalde woorden juist wel of niet?
- Gedrag: wat is de
dresscode op kantoor? En als je op bezoek gaat bij klanten? Hoe is de cultuur
binnen de organisatie en als je op een beurs staat?
- Design: Kies je in je uitingen juist voor hoekige of ronde vormen? En zijn de kleuren hard of zacht? En de stijl van je teksten, is die feitelijk en zakelijk of juist speels en luchtig?
Waar kan de huisstijl in doorgevoerd worden?
Ja, waar niet eigenlijk. Uiteraard de website, brochures, visitekaartjes, social kanalen, blogs, bedrijfspresentaties, beursstand, verpakkingen en zo meer.
Maar ook in video
en fotografie kan je je huisstijl laten terugkomen. Het type beeld kan
bijvoorbeeld heel minimalistisch of juist druk zijn, gepolijst of juist ruw.
Maar ook door bepaalde details door te voeren door middel van kleurgebruik. Accessoires
of een muur in jouw huisstijl kleuren. Dit kan dus heel opvallen zijn, of
subtiel. Ook dat is een keuze.
Wat levert een sterke huisstijl je op?
En met sterk bedoel ik een goed doordachte en doorgevoerde huisstijl, die past bij jou als organisatie én waardoor jouw doelgroep zich aangesproken voelt.
- Helderheid. In het communiceren van jouw boodschap en waar jij als organisatie voor staat.
- Herkenbaarheid. Bij klanten. Maar ook bij leveranciers en eigen medewerkers.
- Voorspelbaarheid. Een bepaalde mate van voorspelbaarheid kan vertrouwd overkomen.
- Besparingen. Niet voor elke uiting hoeft een nieuwe lay-out bedacht of gemaakt te worden bijvoorbeeld. Een stramien kan worden hergebruikt.
Mag je afwijken?
Soms ontkom je er gewoon niet aan. Om af te wijken. Omdat het complete logo niet op die kleine give-away past bijvoorbeeld. Of omdat die specifieke doelgroep echt niet warm wordt van jouw gekozen lettertype. Dus ja dat mag. Maar zorg er dan wel voor dat daar waar mogelijk, de overige elementen in je uiting trouw blijven aan de gekozen huisstijl. Dat de herkenbaarheid van jouw merk blijft.
Huisstijl politie
Vaak heeft
de marketing en communicatie afdeling van een organisatie de nobele taak om ook
als huisstijl politie te fungeren. Dat iedereen binnen de organisatie die uitingen
maakt, zich aan de huisstijl regeltjes houdt. Of ze dat nu leuk vinden of niet.
Niet het leukste onderdeel van het vak natuurlijk. Om dat te controleren en zo
nodig terecht te wijzen. En eigenlijk heb je ook wel wat beters te doen.
Mijn ervaring hiermee is dat het beter is te voorkomen dan te genezen. Door de belangrijkste stakeholders mee te nemen in het bepalen van je huisstijl (her)positionering, creëer je draagvlak. En door daarnaast de doorvoer van de huisstijl gemakkelijk te maken, door bijvoorbeeld kant-en-klare formats aan te bieden, wordt het toepassen appeltje eitje voor de gebruiker. En zo smoor je potentiële enthousiaste huisstijl misbruikers zo veel mogelijk in de kiem. Maar je hebt altijd uitzonderingen…
Hoe vaak verander je van huisstijl
Wat is de
houdbaarheid van een huisstijl? Hoe lang kan je vasthouden aan een bepaalde
huisstijl voordat je die moet afstoffen en moderniseren?
Volgens mij zijn hier geen vaste richtlijnen voor. En is het belangrijk om zelf
alert te blijven en eens in de 5 jaar bijvoorbeeld te (laten) kijken of te (laten)
onderzoeken of dat de uitingen van jouw organisatie nog bij jouw passen, of ze laten
zien waar je voor staat.
En misschien nog wel het belangrijkste, of dat jouw doelgroep zich nog door jouw uitingen laat ráken.
Aan de slag?
Heb jij ook zin om een fris sopje over de huisstijl van je organisatie te halen? En toe aan een nieuwe of vernieuwde positionering? Ik help je er graag bij. Stuur mij even een berichtje en wie weet maken we binnenkort live kennis!