De E is van… Event

De E van Het Vage Marketing ABC is voor… Event

Oftewel evenement. Maar Event bekt gewoon lekkerder. Net als bij zoveel andere marketing woorden, klinkt het in het Engels toch net wat beter dan in het Nederlands.

Ik bedoel, je bent Event manager of je bent evenementen manager.

Maar goed, dat geheel terzijde, het vage marketing woord in het ABC is dus Event.

Onder de term Event kan van alles vallen. Open dagen, congressen, dealer tours, openingen, jubileums etc. Maar het type Event wat ik graag wil uitlichten is de beursdeelname. Gewoonweg omdat ik daar het meeste mee te maken heb gehad en verantwoordelijk ben geweest voor het organiseren van een tig-tal internationale beursdeelnames. 

Het moment dat alles samenkomt. Dat alle onderdelen daar zijn, van beursstand tot give-aways. Het moment waar je maanden naartoe hebt gewerkt. Dat moment van die harde deadline, die niet kan verschuiven.

Dat moment is… ja, dat moment moet je zelf even creëren. Want dat is er eigenlijk niet echt.

Ja natuurlijk komt op een gegeven moment alles samen.
Maar dan sta jij met het zweet op je voorhoofd de laatste lege dozen in het gangpad te gooien, te overleggen met de stand bouwer dat die kier echt nog dicht gekit moet worden,  te bellen met het hotel dat er een hotelkamer geannuleerd moet worden omdat een sales collega ziek is en ga zo maar door.

En als je dan toch niet even de tijd neemt, om met je team 5 minuten te genieten van alles wat daar staat en dat het weer is gelukt, dan is dat zonde. Want het is elke keer weer een hele prestatie. Dat alles er is, dat alles werkt en dat alles klopt.

Maar dan begint hét Event (de beurs) natuurlijk pas.

  • Voor de bezoekers van de beurs.

Waarvoor je hopelijk het juiste, meest drukke gangpad hebt gekozen. Waarvoor je een open en uitnodigende stand hebt gemaakt. Voor wie jouw communicatie concept aansprekend moet zijn. En die bij jou met de leukste sales crew een gesprek kan voeren over de oplossingen die je als bedrijf aanbiedt.

Onder het genot van lekkere koffie. En een éénhaps koekje. Want je wilt geen kruimels op je beursstand.

  • Voor je sales crew.

Die de komende dagen in een beurs vacuüm zullen leven van beurshal, hotel, klantgesprekken, lange dagen, geouwehoer met collega’s, zere voeten en droge lippen.

En hopelijk hier veel leads aan overhouden.

  • Voor je collega’s op kantoor.

Die naast al het voor- en nawerk ook tijdens de beurs allerlei ondersteunende diensten moeten leveren én het werk op kantoor moeten opvangen van de collega’s die op de stand staan.

  • En voor jezelf.

Want dan wordt zichtbaar waar jij met je team zo lang mee bezig bent geweest. En dat is heel spannend. Maar geeft ook een gevoel van trots.
Het is niet alleen de stand en producten, maar ook die catalogus, die speciale landingspagina, het nieuwe communicatie concept, die toffe sales trigger, de hotelkeuze, de uitnodiging en bedank mail en zo meer.

En ja soms, heel soms, dan ontbreekt er wat. Of zijn de folders eerder op. Of valt er met de opbouw wat naar beneden.
Maar het mooie is, dat voor alles (ja alles) toch een oplossing komt. Want dat doe je met elkaar, zorgen dat het goedkomt.

En dat is vaak ook het mooie aan het organiseren van een beurs. Hoewel het echt wel hard werken, bikkelen, frustratie en af en toe slikken is, geeft het ook een gevoel van samenhorigheid.

Want je realiseert een goed Event niet in je eentje.

Maar met een team.

En dat is tof.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *