Updated on maart 5, 2020
De C is van…Content
Een woord wat ik, niet geheel toevallig, de laatste tijd vaak tegenkom is Content. En niet het Nederlandse ‘ergens blij mee zijn’ content, maar de Engelse variant. Maar wat wordt er bedoeld met content? En wat is content marketing? En als je er al een beeld van hebt, geloof je er in?
De letter C is van Content
Ik sprak laatst met een chique doch nuchtere meneer. De voorzitter van een prominent jaarlijks terugkerend event in Twente. Hij geloofde er niet in. Niet in content, of eigenlijk, niet in social media. Althans, niet voor het niveau waarop hij zich begaf. Want de baas van Heineken heeft geen LinkedIn. De top van Ahold heeft geen Instagram account. Dus waarom zou hij daar tijd en moeite in gaan steken? Zo zei hij.
En ja, daar
heeft hij een punt, want dat geloof ik ook wel. Dat zij zich geen tijd
permitteren om daar mee bezig te zijn.
Maar omdat wij niet allemaal op ‘dat niveau’ opereren. En omdat de werknemers
binnen zo’n multinational wel heel wat uurtjes doorbrengen met scrollen door
hun feed, is het zeker wel interessante materie om je als organisatie druk over
te maken. De content van jouw bedrijf.
En dat begreep deze meneer ook wel. Dus dat was fijn, we begrepen elkaar.
Maar wat is content?
Content is letterlijk vertaald inhoud. Inhoud die je creëert voor bijvoorbeeld je Instagram account, nieuwsbrief, blog of podcast. Deze inhoud kan tekst zijn, een afbeelding, een video, een geluidsopname. Eigenlijk van alles dus.
Waar moet het over gaan?
Nou ja, niets moet natuurlijk. Maar als je graag wilt dat het gelezen wordt, is het verstandig om inhoud te creëren waarvan je denkt dat jouw doelgroep het interessant vind. Weetjes, kennis, aankondigingen, introducties, updates, grapjes en zo meer. Door dit te delen bouw je een soort relatie op met jouw doelgroep. Een relatie waarin jij veel geeft, veel meer dan de ander. Met als doel, en als de tijd rijp is, dat die ander aan jou denkt als ze bijvoorbeeld een tijdelijke marketing of communicatie specialist zoeken 😉
Wat is een content kalender?
Als je het hebt over content marketing, is een content kalender hier vaak onderdeel van. Met deze kalender maak je een planning en overzicht van alle onderwerpen die je wilt plaatsen. Het kan je ook helpen in de continuïteit en structuur van je berichten.
Als je even googelt kom je veel contentkalenders tegen en een bak met inspiratie voor de inhoud ervan.
Maar de inhoud van de kalender moet je natuurlijk nog wel zelf maken. Het is dan ook vooral een kwestie van doen, tijd (en eventueel geld) investeren en volhouden.
Tips voor content marketing
Tot slot deel ik graag 10 tips die ik de afgelopen weken heb opgedaan over content marketing en die mij persoonlijk hebben geholpen om er mee te starten:
- Het is belangrijk dat je het leuk vindt om te maken
- Wees authentiek
- Er zijn geen regels voor het maken van content en ook niet hoe vaak je iets post
- Schroom niet om iets te posten op LinkedIn
- Een blog moet minimaal 250 woorden hebben om door Google geïndexeerd te worden
- Hak je content op in stukjes, zodat je één onderwerp voor verschillende posts kan gebruiken
- Gebruik je gemaakte content voor verschillende kanalen
- Je kan content vooruit maken
- Iedereen binnen je organisatie én daarbuiten kan meehelpen met het bedenken van content ideeën
- Check wel nog even je teksten op spel- of taalfouten (…. Bedankt Fred)
En jij, heb jij nog persoonlijke tips voor het maken van content? Ik hoor het graag!