De B is van… Buyer Persona

De B is van… Blog, van Beeldmerk, van Business-to-Business & van Business-to-Consumer. Maar er is nog een mooi marketing woord met een B en die hoort zeker thuis in Het Vage Marketing ABC.. De B is van Buyer Persona!

De B is van Buyer Persona

Ken jij jouw doelgroep? Ken je jouw doelgroep goed? En dan bedoel ik niet de demografische kenmerken. Maar meer, of je een beeld hebt bij de personen van je doelgroep. En heb je daar ook een gevoel bij? Een gevoel bij jouw doelgroep, of nog specifieker bij jouw ideale klant?

Is best lastig hè, om echt een gevoel te krijgen bij bijvoorbeeld ; ‘scholen’ of ‘monteurs’ of ‘schoonheidssalons’. Het blijft toch een beetje algemeen. Is dat erg? Nou Ja dus, als jij hun al algemeen benadert en toespreekt, voelen ze zich dan wel aangesproken door jou?

Maar wat is nu een Buyer Persona? En wanneer komt die om de hoek kijken?

Buyer Persona’s worden met name in de Business-to-Business marketing gebruikt, en zorgen ervoor dat je een beter beeld van én affiniteit met de ideale klant gaat krijgen.

Door het inzetten van een Buyer Persona weet je wie je klant is, hoe zij denken, waarom ze bepaalde beslissingen nemen en waar zij kopen. En waarom wil je dit graag weten? Als je dit weet kan je je marketing middelen beter hierop aanpassen en zal je klant zich hierdoor meer aangesproken voelen. Je kan zo jouw klant beter bereiken én raken.

Met het creëren van een Buyer Persona geef je letterlijk een identiteit aan jouw ideale klant. Met een naam en een gezicht, hobby’s, huisdieren, dagindeling, gewoontes. De hele rataplan.

Het zijn vaak erg leuke sessies om met de (sales én marketing ) teams in je organisatie te houden. Ze geven je veel inzichten en handvaten in de uitvoering van je marketing, sales en communicatie plannen.

De Buyer Persona is bedacht door Tony Zambito in 2001. Een leidende autoriteit in technieken om beter kopers inzicht te krijgen. Zijn methodologie wordt inmiddels wereldwijd toegepast.

Nieuwsgierig geworden naar jouw Buyer Persona en hulp nodig bij het organiseren en houden van een Buyer Persona sessie? Let me know, ik help je graag met het opzetten en uitvoeren van zo’n leuke sessie!

One Comment on “De B is van… Buyer Persona

  1. Pingback: De N is van... Naamsbekendheid - De Marketing Vakvrouw

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *