Weet jij wat 1 van de meest gekozen doelen is, als het gaat om het inzetten van marketing?
Wat (bijna) iedere ondernemer of organisatie bovenaan zijn of haar wensenlijstje heeft staan? En waar met zowel offline, maar ook met name online marketing tools aan gewerkt kan worden?
Nou..? Je leest het in mijn nieuwe blog want de N van Het Vage Marketing ABC is voor Naamsbekendheid!
Naamsbekendheid wat is het precies , waarom is het handig en hoe krijg je het eigenlijk voor elkaar bij jouw organisatie?
Tja, bij die laatste vraag zit ‘m natuurlijk de crux, dus laten we eerst maar eens ingaan op het hoe en wat.
Wat is naamsbekendheid?
Als je aan Cola denkt, denk je dan aan een bepaald merk? Als je aan een supermarkt denkt, denk je dan ook gelijk aan hun naam of logo? En als je online nieuwe sportschoenen gaat kopen, typ je dan de naam in van een specifieke sportwinkel of een sportschoenen merk?
Grote kans dat je bij elk van deze vragen een antwoord zal geven van een merk of winkel waar je als eerste aan denkt. Een naam die bekend bij je is.
En dat geldt ook voor jouw organisatie, merk of product. De naamsbekendheid bij jouw doelgroep, jouw buyer persona’s. Als ze opzoek zijn naar iets wat jij kan bieden, wil je natuurlijk het liefst dat ze aan jouw naam denken.
En dan wel het liefst met een positieve inslag, vanwege bijvoorbeeld de kwaliteit of service van jouw product of dienst. Want jouw imago en jouw naamsbekendheid zijn friends for life.
Waarom is naamsbekendheid belangrijk?
Als je bekend bent bij je doelgroep, en ze hebben jouw dienst of product nodig, zullen ze ‘spontaan’ aan jouw denken (je bent zogezegd ‘top of mind’) en de kans dat ze dan voor jou kiezen is dan groot.
En hoe krijg je die naamsbekendheid dan voor elkaar?
Nou, er leiden meerdere wegen naar Rome. Maar mijns inziens zijn er met name 3 elementen hierbij belangrijk. En die zijn:
1. De kracht van de herhaling. Die spontane naamsbekendheid is vaak alles behalve spontaan. Je doelgroep heeft je als het goed is al vaak voorbij zien komen. In (online) advertenties, berichten op Instagram, op een beurs, in een nieuwsbrief, wellicht een berichtje in het lokale weekblaadje…
Kortom, jij zorgt dat je daar bent waar jouw potentiële klant zich begeeft. En niet 1 keer, maar heul veul keer.
2. Door op de juiste manier op te vallen. Anders te zijn dan de concurrentie en door de doelgroep op een manier aan te spreken dat ze zich ook daadwerkelijk aangesproken voelen.
3. Door je zaakjes voor elkaar te hebben. Want het is heel fijn als je doelgroep aan jouw denk als ze, laten we zeggen, een hypotheek adviesbureau nodig hebben. Maar ze zullen je waarschijnlijk dan via Google opzoeken. En daar moet je dan wel easy-peasy vindbaar zijn. En ook daar moet je wel een beetje professioneel ogen. Je website moet geknipt en geschoren zijn en je online tuinpaadje naar de voordeur aangeharkt.
Naamsbekendheid als marketingdoel
Veel ondernemers of organisaties zetten naamsbekendheid op hun doelenlijstje, logisch natuurlijk.
Maar om te weten hoe je er voor staat, en wat het effect is als je hierin gaat investeren, moet je dit ook monitoren, meten en onderzoeken. Door de cijfers van bijvoorbeeld bezoekers op je website, je social kanalen of je positie in Google te bekijken. Of door een kwalitatief of kwantitatief merkbekendheidsonderzoek te (laten) doen.
Lange adem..
Naamsbekendheid creëren, verbeteren & behouden gaat vaak niet over 1 nacht ijs. Je hebt hier wel wat inzet en een lange adem voor nodig.
Maar hej, het feit dat jij er al mee bezig wilt gaan zet jou op 1 – 0 voorsprong ten opzichte van je concurrentie. Dus schroom niet om ‘m op jouw doelenlijstje te zetten en ga ermee aan de slag!
Hulp nodig? Laat het mij weten, ik help je er graag bij!