Soms zie je een foto of filmpje van een merk, wat gewoon heel grappig is. Waarvan je bijna zeker weet dat ze er zelf ook lol om hebben gehad toen ze het bedachten. Waarvan je denkt, dat is nou goed bedacht. En die je misschien ook wel even doorstuurt aan je vrienden WhatsApp groep.
Weet je hoe je die vorm van marketing noemt? Nee? Lees dan snel verder over de letter G van Het Vage Marketing ABC, want die is van Guerrilla marketing!
De G van Het Vage Marketing ABC is voor Guerrilla marketing
Wat is Guerrilla marketing
Gaan lachen, je verwonderen, van schrikken of over na gaan denken. Guerrilla marketing is een tactiek waarmee wordt ingespeeld op je gevoel en iets met je doet.
En het mooie is, ondanks dat het vaak gemaakt is met zeer beperkte middelen, het heel effectief is om een bepaalde boodschap over te brengen en jou als merk op de kaart te zetten.
Hoge dosis creativiteit
Om deze guerrilla uitingen niet te laten voelen alsof er lang over nagedacht is of waarbij het er gewoon te dik bovenop ligt dat het grappig moet zijn (en dus niet is..), is een flinke uitdaging. Daarvoor moet je dus geen fancy video’s of flitsende campagnes bedenken.
Maar juist subtiel te werk gaan, waardoor het je meer toevallig lijkt te bereiken, onverwacht. Daarnaast moet het wel impact hebben en een boodschap overbrengen.
En dat is best lastig. Guerrilla marketing is daarom een mooie vorm van marketing waar een hoge dosis creativiteit voor nodig is.
Wat kan Guerrilla marketing betekenen voor jouw merk?
Voorop gesteld dat de guerrilla actie die viral gaat positief ontvangen wordt en dat de boodschap goed begrepen wordt, kan het heel veel voor jou merk betekenen.
Je bereikt op korte termijn een groot publiek en hierdoor positioneer je je merk in één klap op een onderscheidende manier.
Om te voorkomen dat het een eendagsvlieg succes is, is het wel van belang dat je de actie goed opvolgt. Een plan met daarin de nodige opvolging van de succesvolle guerrilla uiting en eventueel aanpassingen van de bestaande kanalen is daarom wel handig als je met guerrilla marketing aan de slag gaat.
Maar als dat goed staat, heb je er geheid heel wat nieuwe fans bij!
Zijn er specifieke kenmerken aan guerrilla marketing?
Hoewel elke uiting totaal anders kan zijn, zijn er wel een aantal kenmerken die een guerrilla actie kenmerkt. De guerrilla actie …
- moet duidelijk iets overbrengen wat makkelijk begrepen wordt en daardoor bijblijft. Een heldere boodschap dus.
- is opvallend en afwijkend. Onderscheid zich ten opzichte van wat je vaker tegenkomt.
- is gemaakt met beperkte middelen (knaken). Waardoor de opbrengst ten opzicht van de investering hoog is.
- is kortstondig, maar heel effectief om in korte tijd veel aandacht te genereren.
- is soms op het randje van wat mag en kan in tekst, beeld of vorm.
Wie doet er eigenlijk aan Guerrilla marketing?
De bekende guerrilla marketing acties zijn vaak van grote merken, die hiervoor dure marketing bureaus in dienst hebben die dag en nacht aan en over hun merk nadenken. Maar dat neemt niet weg dat ook de kleinere organisaties of bedrijven gebruik kunnen maken van deze techniek.
Net als bij veel andere marketing uitingen moet je hiervoor eerst te raden gaan wat je met deze techniek wilt bereiken en welke boodschap je wilt verkondigen. En hoe (het lastige stukje).
Maar in principe kan iedereen aan Guerrilla marketing doen. Mits het bij je merk of organisatie past.
Benieuwd naar voorbeelden?
Mooie voorbeelden kan je vinden op de instagram accounts als @marketingbirds en @madaboutads. Zeker goed voor een uurtje scroll plezier.
Ik ben benieuwd, is er een guerrilla actie die jou is bijgebleven? Of heb jij misschien al eens aan guerrilla marketing gedaan?